ترتیب توزیع دفترچه‌های آزمون دکتری؛ معمای هر ساله کنکور

توزیع دفترچه سؤالات تخصصی در جلسه آزمون دکتری پس از دفترچه عمومی، گلایه داوطلبان این آزمون را در پی داشت.

به گزارش پی اچ دی یار، آزمون دکتری تخصصی در طول سالهای برگزاری خود همواره با انتقاداتی مواجه بوده است و شیوه‌های گوناگونی در برگزاری این آزمون تجربه شده است. شیوه‌هایی نظیر برگزاری کنکور در دو بخش صبح و عصر ، پس و پیش شدن ترتیب توزیع دفترچه های سوالات عمومی و تخصصی و تغییر تعداد سوالات عمومی و تخصصی از جمله تغییرات آزمون دکتری در طول این سالها است.

با برگزاری آزمون دکتری تخصصی سال ۹۷، داوطلبان سال جاری نیز در برخی موارد نظیر سطح سؤالات، تغییر یکباره منابع آزمون، شیوه برگزاری و بسیاری موارد دیگر گلایه‌هایی دارند که امید آن می‌رود سازمان سنجش با شنیدن صدای داوطلبان، هر چه بیشتر در راستای ارتقای کیفیت کنکور دکتری به عنوان بالاترین سطح آموزشی کشور قدم بردارد.

در این میان یک گلایه مشترک در نظرات بسیاری از داوطلبان آزمون دکتری شنیده می‌شود، که داوطلبان سال‌های گذشته نیز کم‌وبیش بدان اشاره می‌کردند. داستان از این قرار است که در سالهای اخیر روال برگزاری آزمون دکتری تخصصی بدین صورت است که در ابتدای جلسه یک دفترچه تخصصی با زمان مشخص بین داوطلبان توزیع می شود و پس از پایان زمان این سوالات، دفترچه شماره دو (عمومی) شامل زبان عمومی و استعداد تحصیلی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

اما تماس های داوطلبان با ما حاکی از آن است که پاسخگویی به سؤالات تخصصی در ابتدای جلسه کنکور دکتری، مشکلاتی برای داوطلبان به همراه داشته است. پاسخگویی به سؤالات تخصصی که غالباً سطح دشوارتری نسبت به سؤالات عمومی و در بازه زمانی طولانی‌تری بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ دقیقه باید بدان‌ها پاسخ داده شود، خستگی ذهنی داوطلبان را به همراه دارد، به نحوی که داوطلبان ممکن است در هنگام پاسخگویی به سؤالات عمومی، به دلیل خستگی، حداکثر توان خود را به نمایش نگذارند.

همچنین در برخی رشته‎ها، زمان پاسخگویی درنظرگرفته‌شده برای سؤالات تخصصی بیش از حد نیاز داوطلبان بوده است و این موضوع گاهی آن‌قدر خسته‎کننده است که برخی داوطلبان با رسیدن به سؤالات بخش عمومی (بالاخص بخش استعداد تحصیلی) که نیازمند فکر کردن و تحلیل بیشتری است، عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهند.

از سوی دیگر با توجه به این که برخی داوطلبان آزمون دکتری به صورت آزمایشی در کنکور شرکت می‌کنند و احتمالاً آمادگی چندانی برای سؤالات تخصصی ندارند، با اتمام بررسی سؤالات، تا زمان توزیع دفترچه دوم (دفترچه سؤالات عمومی) با ایجاد و سروصدا و بی‌نظمی در جلسه کنکور، موجب برهم‌زدن تمرکز داوطلبانی که با هدف کسب نتیجه مطلوب در آزمون شرکت کرده‌اند می‌شود. این موضوع غالباً مورد شکایت این داوطلبان است. در حالی که با توزیع دفترچه سؤالات عمومی در ابتدای جلسه آزمون، پس از توزیع دفترچه سؤالات تخصصی، داوطلبان ناآماده سالن را ترک کرده و مخل سایر داوطلبان نمی‌گردند.

البته هنوز هم بسیاری از داوطلبان با این ترتیب توزیع دفترچه‌های سوالات موافق هستند و دلایلی نظیر نیاز به آمادگی ذهنی بیشتر برای سوالات تخصصی را برای توجیه این موضوع ارائه می کنند.

از این رو نیاز است تا با کارشناسی‌های بیشتر و نظرسنجی دقیق‌تر از داوطلبان، تلاش شود تا تصمیمی درست و بجا در این زمینه گرفته شود تا رضایت عده بیشتری از داوطلبان تامین گردد.

 

خبر های بیشتر در کانال تلگرام 

درخواست دانشجویان دکتری از نمایندگان مجلس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *